_DSC9766

Få Mera Fakta Nu

Tankar från frilansjournalist Tomas Carlsson.
Tankarna kan beröra alla fyra verksamhetsgrenarna Journalistik, Utbildning, Foto eller Formgivning.
Teknik är min tydligaste inriktning, men jag fokuserar även på musik, människor, mat, konsument, samhälle, myndighet, osv.
Via kategorierna, sök eller etiketterna hittar du de inlägg som intresserar just dig.

Sponsor

Se mina foton

ArtPix

Kategorier

Var femte surfare går på porrklubb på nätet

Artikel från tidningen Vision våren 2001

På populärast sexstället är var fjärde besökare en kvinna
Av Tomas Carlsson
tomas.carlsson @ skildra.nu
Var femte svensk nätsurfare tittar på porr och sex. På den webbplats med porr som är populärast bland svenskarna är var fjärde besökare en kvinna. Det visar färsk statistik som Vision har bett analysföretaget Jupiter MMXI att ta fram.
Besökssiffrorna för de svenska webbplatserna i kategorin ”sex och erotik” stiger. De ligger nu i samma storleksordning som de mest besökta shoppingwebbplatserna, men utan att behöva slösa pengar på kostsamma reklamkampanjer.
”Det sägs ju att ’sex säljer’. Det ligger någonting i det talesättet, säger Björn Hermansson, affärsutvecklare hos Erotic passion i Malmö AB som driver webbplatsen Free6.

När media regelbundet publicerar statistik över hur välbesökta olika webbplatser är så syns sällan porrplatserna till. Detta trots myten om att nätet är översållat med sex. Därför bestämde sig Vision för att ta reda på hur det ligger till. Det visar sig då att så gott som en femtedel av de svenskar som surfar besöker en sex- eller erotikwebbplats. Och de allra populärast är sådana med inriktning på hårdporr. Men den populäraste porrplatsen kommer först på 77:e plats i listan över alla besökta webbplatser.
”Att en enskild webbplats i den här kategorin inte kommer högt upp i statistiken och utmärker sig beror säkert på att det finns så många sådana webbplatser”, säger Carina Jirwe, marknadschef på Jupiter MMXI som tagit fram siffrorna åt Vision.
Istället är det Microsofts webbplatser och Passagen som toppar den totala statistiken. Men många har sin webbläsares startsida inställd på dessa webbplatser. Det ökar deras siffror utan att besökaren alltid aktivt sökt sig dit.
Kategorin ”sex och erotik” är bara den 19:e mest välbesökta av alla kategorier under januari månad. Men 754 000 av de drygt fyra miljoner svenskar som då surfade besökte den typen av webbplats minst en gång. Mer än var fjärde man och var tionde kvinna bland alla surfare besökte en webbplats i denna kategori.
Det står också klart att dessa surfare inte nöjer sig med ett sexställe. Sexsurfaren tittar också i snitt på sex fyra olika dagar per månad. Besökstiden på varje webbplats är också hög, över 30 minuter i snitt.
Bland svenska surfare var Free6 den mest besökta sexplatsen under både december och januari. De har nu 204 000 som någon gång under en månad surfar dit, vilket Jupiter MMXI definierar som unika ”besökare”. När Vision pratar med de ansvariga för de olika webbplatserna har de ett annat sätt att mäta. Siffrorna är avsevärt större. De räknar istället per dag och använder vilket ip-nummer besökaren surfar ifrån. Free6 har runt 100 000 unika sådana om dagen. En tredjedel av dessa återkommer flera gånger under samma dag, så totalsiffran är istället 130 000.
”Visst kan samma person då räknas flera gånger, men å andra sidan så räknas ju många personer om som sitter och surfar från ett stort företag, som ett enda ip-nummer”, säger Björn Hermansson.
Jupiter MMXI har istället en representativ panel på 4500 personer. Dessa har installerat särskilda program i alla datorer de använder. Varje gång de surfar skickas statistik till analysföretaget, så att samma personer bara räknas en gång oavsett om de samma dag surfar till en webbplats både från jobbdatorn och hemdatorn.
Björn Hermansson säger att deras besökare i huvudsak kommer från Sverige och att de hittat dit ryktesvägen.
”Vi marknadsför oss inte alls. Det går från mun till mun. Men nu börjar det spridas till utlandet också så vi ska översätta webbplatsen till en rad andra språk. Först engelska förstås”, förklarar Björn Hermansson.
Trafiken är så intensiv att på kvällar och nätter är deras Internetanslutning överbelastad, trots att den klarar fyra megabit per sekund i datahastighet. Det verkar vara en trend att öka kapaciteten på sexwebbplatser. Flera Vision talat med håller på att gradera upp sin kapacitet.
”Det börjar vid sju på kvällen och sedan är Internetlinan helt full fram till fyratiden på morgonen”, berättar Björn Hermansson.
Han uppger att en tredjedel av besökarna i deras sexshop är kvinnor. Det stämmer nästan med siffrorna Vision har tagit fram. Av de 204 000 besökarna i januari hos Free6 var strax över en fjärdedel kvinnor. Det är något över medelvärdet för kategorin där var femte sexsurfare är en kvinna. Besökarna stannar också exceptionellt lång tid på Free6 webbplats. Kvinnorna är där i snitt nästan en timme.
Både bland männen och kvinnorna dominerar åldrarna 12-24 år i sexkategorin. Bland männen sjunker porrintresset med stigande ålder, medan det bland kvinnor bara sjunker upp till 34 år. Sedan stiger det igen i gruppen med 35-49-åringar.
Amerikanska Cybererotica kommer på andra plats i svenskarnas tio-i-topp-lista. 197 000 tittade där under januari. Men det är bara en bråkdel av den engelskspråkiga webbplatsens besökare. De uppger till Vision att över 20 miljoner olika personer besöker dem under en månad.
Svenska Aktuell Rapport, på fjärde plats, drivs av Tre Mag Sweden AB. Stefan Andersson är ansvarig för internetverksamheten där och totalt ett 20-tal olika webbplatser som backar upp olika varumärken företaget äger. De bryr sig inte om att själva mäta besökssiffrorna kontinuerligt eftersom det belastar internetanslutningen till servrarna så att trafiken kan minska.
– Webben är perfekt för just sex. Det är helt anonymt, ingen kan se dig och du kan beställa varor och få det hemsänt utan att behöva prata med en expedit, säger Stefan Andersson.
Webbplatsen Smygis, på sjunde plats, har växt kraftigt de senaste månaderna, från 78 000 besökare i december till 127 000 i januari. De har satsat på att ha lite försiktigare nakenbilder istället för gynekologvarianten, men tvärt emot vad man skulle kunna tro är antalet kvinnliga besökare hos dem klart under genomsnittet för kategorin, bara tolv procent. Men Paul Kemgren, som sköter om webbplatsen Smygis, tror att det egentligen är 30 procent kvinnor där. Orsaken till detta kan vara att deras idé bygger på att besökarna skickar in sina egna foton. Dessa föreställer i huvudsak kvinnor, och en stor del av dem har ett kvinnonamn som avsändare. Det kan givetvis lika gärna vara en man bakom namnet.

Lämna ett svar

Du kan använda dessa HTML-taggar

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  

  

  

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.