Den alltid närvarande och utmärkte Mikael Zackrisson har hos Medievärlden dissat tidningscheferna för att dagstidningarnas digitala tänk inte kommit längre. Detta i artikeln Sista chansen.
Han har rätt i mycket, men jag tycker att han ”kissar på fel stolpe”. Det är inte tidningscheferna på exempelvis SVD som bestämmer om det ska byggas en ny tryckpress och därför inte heller om det ska byggas en ny digital infrastruktur. Dessa beslut måste komma från styrelserummen där strategierna för framtiden ska formas till en arbetsbeskrivning för medieföretagens VD:ar.
Fredric Karén som basar för svd.se har visserligen svarat på Zackrissons debattartikel, men han kan bara säga det mest uppenbara – det finns ingen affärsmodell, SVD har ingen guldgruva att ösa ur, papper är fortfarande den överlägset största affären. Detta vet alla och ingen har kunnat presentera en affärsmodell som ger vinst. (Här framhåller många aftonbladet.se, men hur ser siffrorna ut om de räknar in att de ska betala vad de får från pappersaftonbladet?).
Det hela faller lite tillbaka istället på den senaste tidens debatt om att medieföretagen verkar ha gett upp. Sverige är litet och de stora koncernerna väldigt tysta om sina framtidsplaner. Kanske finns visioner i styrelserummen, kanske inte. Men det enda vi ser av det är i efterhand när organisatoriska förändringar i något medieföretag blir offentligt. Hittills har det inte imponerat, även om en hel del modiga beslut har tagits. Beslut som väckt fasa och avsky hos webbkonsulterna i bloggosfären. Men beslut som varit grundade på annat än visioner om vad som är tekniskt möjligt, nämligen på jordnära fakta om resurserna på respektive företag.
Zackrissons debattinlägg är en partsinlaga i egen sak då han numera företräder de som säljer utveckling av digitala tjänster, tjänster som erbjuds bland annat till medieföretagen. Ett strategiskt tips i den processen är att presentera hållbara affärsmodeller och i större utsträckning verka för samarbeten. Hemnet är lyckat, men bygger helt på att innehållet är heltäckande och bygger på samarbeten mellan mäklare. Jag känner Zackrisson som en smart framåttänkare och jag ser gärna debattartiklar från honom i Medievärlden om digitala lösningar och innovativa publicistiska tjänster som är lika enkla att genomföra som lönsamma. Tyvärr är många digitala projekt både dyra och krångliga att genomföra, men utvecklingen bland utvecklarna går också framåt. För 20 år sedan var det krångligt att installera ett nätverk. Idag behöver man knappt tänka, det sker av sig självt i stort sett.
Betänk nu också att det är dagstidningar vi pratar om, inte tidningar i allmänhet. På tidskriftssidan är utvecklingen bedrövlig, men det beror också på att där ligger fortfarande den stora affären på papperssidan hos de största aktörerna.
Man brukar säga att tidningsvärlden är konservativa. Putslustiga benämningar som ”gammelmedia” skjuter dock på fel väderkvarn. Vi har redaktioner och vi har kanaler – skilj på det. Och konservativ eller ej, det finns trots allt en enorm erfarenhet i tidningsvärlden som inte alls finns hos de mest högröstade webbkonsulterna. Därför är det bra att erfarna redaktörer även jobbar bland utvecklarna av nya digitala tjänster.
Till sist ett tips som kanske löser Mikael Zackrissons problem med att hålla koll på Andreas Cervenkas krönikor i SVD. Här är SVD duktiga på RSS. Prenumerera på detta RSS-flöde: http://www.svd.se/search.do?q=&authorString=Andreas%20Cervenka&output=rss
©Tomas Carlsson 2012-10-25