Växla till ett Matrix-liv med dina jobbaktiviteter i virtuella världar så slipper du skatten.
Nä, så enkelt är det inte. Skattelagarna är utformade så att man alltid ska betala skatt oavsett om pengarna kommer från Second Life eller “first life”.
Utan tvekan verkar det gå att försörja sig i de virtuella världarna, men det är inte utan att jobba hårt. Fördelen med att t ex tillverka kläder och sälja är att varje kopia inte kräver något merarbete i den virtuella affären eller fabriken.
När jag undersökte skatteverkets nosande på Second Life med flera och skrev artikeln “Svenska staten stoppar virtuella skatteparadis” var det lite av en svindlande känsla att tänka framåt på hur nationer kan komma att luckras upp.
Tänk dig att väldigt många börjar använda virtuella världar i sitt yrke. De låtsaspengar som där flödar kan du omvandla till riktiga pengar via en utbetalning från företaget som tillhandahåller den virtuella världen. Utbetalningen skulle i princip kunna göras i vilket skatteparadis som helst. I förlängningen har svenska staten få eller om ens någon möjlighet att skaffa insyn i dessa ekonomiska förehavande, så som världen idag är uppdelat i nationellt avgränsade juridiska områden.
Fantisera gärna om hur detta kan påverka världen och hur myndigheter kanske måste samarbeta globalt på ett helt annat sätt än tidigare. Och att det kanske kommer att krävas globala myndigheter som fattar beslut långt, långt från vår verklighet här i Sverige.
Eller kan myndigheterna släppa inkomster fria om de eminerar från en virtuell värld? Eller lägga skatten på ip-trafiken istället?
Just nu rör det sig om småsummor i jämförelse med “real life”, så det vore inte orimligt att sådan skattekontroll bedöms som kontraproduktiv eftersom det kostar mera att ha översyn, än vad det går att få in i skattepengar.
Men växer det så kommer något att hända, det är jag övertygad om. Något ont ur demokratisynpunkt. Något som har med statlig kontroll av ip-trafik att göra.
©Tomas Carlsson 2008-06-11