Telia Homerun, The Cloud och några till ser till att man kan surfa med sin dator på fler och fler ställen. Det passar bland annat dem som reser mycket eftersom det är tågstationer, flygplatser och liknande som täcks in av det trådlösa nätverket med internetanslutning.
Det passar inte oss som reser sällan, eftersom priset blir ganska högt för den halvtimme man då och då kan utnyttja systemet.
Ett alternativ till de dyra abonnemangen är att istället reklamfinansiera åtkomsten på samma sätt som vi har tevekanaler med reklam.
Jag skulle utan vidare stå ut med upp till 60 sekunders reklam varje kvart för att kunna kolla e-posten eller surfa runt för att kolla någon faktauppgift när jag landat någonstans.
Fler skulle då också skaffa sig bärbara terminaler och då skulle det gå att sälja ännu mera reklam, en positiv spiral. Den som vill slippa reklamen ska kunna fortsätta köpa ett abonnemang.
© Tomas Carlsson 2006-11-18