Microsoft köpte Skype för en gigantisk summa pengar, 52 miljarder kronor. Men vad köpte företaget egentligen?
Fakta är att det Skype står för är något som Microsoft i stort sett redan har i sin tjänst Messenger. Det förefaller idiotiskt att betala för något man redan har teknik för. Dessutom kan man räkna med att Skypes betydelse minskar i takt med att telefoniföretagens roamingavgifter tvingas sänkas internationellt.
Istället är problemet att tjänster som Facebook, Twitter och Google Talk till viss del avfolkat Messenger. Det var länge sedan man sist hörde att någon “hänger på msn”. Microsoft behövde således fler användare. Och nu fick man 170 miljoner personer på ett bräde. De kostade 305 kronor styck.
Problemet är att de som verkligen “äger” dessa användare är det lilla svenska företaget Joltid. Tidigare har Joltids affärer internationellt beskrivits som en snara om halsen på dem de gör affärer med. Nu undrar många om Joltid fått en snara om halsen på Microsoft. Allt hänger på hur köpeavtalet är utformat.
Det är Niklas Zennström (utvandrad till Danmark) och Janus Friis (dansk) som står bakom Joltid och de har i mer än ett decennium tjänat storkovan på det magiska programmet som binder samman användares datorer, använder deras hårddiskar och processorkraft för att få tjänsterna som ligger ovanpå att fungera. Bland de första var Kazaa – fildelningsprogrammet. När det började hetta till i upphovsrättsfrågan, delade de båda smart upp hela tjänsten i massor av bitar, ägda av diverse företag i en rad länder, att det var fullständigt omöjligt att få en komplett ägarbild. Och sedan såldes Kazaa – men kärnan i funktionaliteten – de små programmen som binder samman användarnas datorer, stannade hos Joltid. De sålde alltså huset, men behöll dörrnyckeln.
På det byggdes sedan Skype. Ny succé. På det byggdes också film/tv-tjänsten Joost. Inte succé, så det döptes om till Baaima och går på sparlåga, men lurar i vassen. Och nu byggs Rdio – en slags spotifyutmanare – på samma konceptprogram (som numera kallas Global Index).
Zennström och Friis sålde Skype till Ebay för en gigantisk summa. Sedan stämde de köparen för att de skulle betala licensavgift för Joltids användarkomponent, dvs dörrnyckeln. En uppgörelse innebar att de båda herrarna fick tillbaka en del av ägarskapet i Skype. Något som nu blir en ny jackpot när Microsoft köper Skype. Och Joltid har fortfarande fullständiga rättigheter att göra vad de vill med sitt program.
Vart tar pengarna vägen? Joltid är ett halvt hemligt företag med en rudimentär hemsida och högst anspråkslös omsättning. Joltid i Sverige ägs av Joltid LTD som verkar finnas på Channel Islands, närmare bestämt Jersey – välkänt skatteparadis. Så sannolikt utvecklas tekniken i Sverige och intäkterna hamnar någon annanstans.
Microsoft vill sannolikt koppla ihop alla Skype-användare med alla användare av Hotmail, Outlook, Messenger, samt deras online-program som är under utveckling. Strategin är självklart att hinna ikapp jättar som Google, Twitter och Facebook som “äger” oerhört många användare. Och vitsen med att äga stora skaror är att det blir fin-fina förtjänster på annonsförsäljning.
Så för 305 kronor per användare räknar Microsoft med att tjäna storkovan. Skype tjänar omsätter mer än fem miljarder kronor om året. Med lite boost för varumärket och utökad annonsering kan den löjligt höga köpesumman vara betald av tjänsten självt på bara något år.
Om nu inte snaran dras åt bara.
© Tomas Carlsson