I artikeln Ulf Adelsohn kritiserar SVD säger den förre moderatledare att han bojkottar tidningen genom att göra ett uppehåll i sin prenumeration.
Adelsohn är styrelseledamot för SJ AB, ett av de företag i Sverige som minst av alla verkar bry sig om sina kunder. Och ett av de statliga monopol som tillsammans med Telia och Posten verkar ha lyckats bevara den arroganta attityden till kunderna från eran då folket fanns för staten och inte tvärtom.
Ulf Adelsohn har till mig uttryckt ett totalt oförstående för ilska och missnöje med hur totalt respektlöst SJ:s kunder behandlas. Alla känner till SJ:s dåliga förmåga att leverera det som står på kontraktet/biljetten, men också hur totalt hopplöst det kan vara att försöka få någon service när det verkligen behövs. Exempelvis på en station när tåget är försenat och någon nitisk tjänsteman stänger väntsalarna och kör ut folk i femtongradig kyla.
Och för Adelsohn är det okay att bryta mot konsumentlagarna och kompensera kunder med rabattkuponger som bara gäller i tågens restaurangvagnar. Och han kan göra så av en enda anledning: det är omöjligt att bojkotta SJ.
När nu morgontidningen inte dimper ner i lådan varje morgon hemma hos familjen Adelsohn, så föreslår jag att den tiden istället används att komma på bra sätt att förbättra kundservicen i det företag han är ytterst ansvarig för. Ett företag som berör nästan varenda person i det här landet.
©Tomas Carlsson 2007-12-18