Egentligen får man väl tacka Telia Sonera för underhållningen, men man undrar hur de i dessa slimmade tider har råd att fortsätta lämna goddag-yxskaft-svar till sina kunder.
Nedan återgivna korrespondens har pågått sedan början av juli. Det hela började med ett reklamvykort i brevlådan från Telia. I den fanns en hänvisning till en webbsida för mera information, men på denna sida saknades en del viktiga uppgifter. Via sidan gick det att komma åt en digital kundtjänst där man via ett formulär fick ställa frågor om tjänsten sidan handlade om.
Jag återger korrespondensen i kronologisk ordning. Den som läser svaren från Telia slås kanske av samma tanke som jag – det är olika personer som svarar och de verkar inte ha läst vad som sagts tidigare i ärendet.
Det intressanta med konversationen är hur tydligt behovet av crm-system är (customer relation management). Något som en del andra företag är mycket duktiga på så att kunden slipper upprepa sig och kundtjänsten slipper ödsla tid på sådant som redan är förklarat eller genomgånget.
Uppdaterat: De sista brevväxlingsomgångarna är nu tillagda i slutet. Sista omgången var att jag frågade samma sak som som en månad tidigare. Det intressanta är att då hade en stor del av gratisperioden i erbjudandet förlöpt.
Jag brukar skämta och säga att efter varje samtal med Telia behöver man beställa tid för debreifing hos en krishanteringskonsult. Detta inlägg är ett exempel på hur kommunikation med Telia brukar gå till. Jag är inte ensam om att ha upplevt detta.
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
* Fråga 2007-07-04 17:47
Vad kostar det att surfa trådlöst efter att gratisperioden är över?
Vilken hastighet kommer jag att kunna surfa med?
Hur ansluter man sig?
** Svar 2007-07-05 13:14
Hej!
Tack för din förfrågan.
Jag får be dig utveckla ditt ärende lite då vi behöver mer information för att kunna hjälpa dig. Vänligen återkom även med ditt telefonnummer, kundnummer alternativt personnummer.
Med vänlig hälsning
Linda Nilsson
Telia Kundservice
* Fråga 2007-07-05 14:08
Vad menar ni att jag ska utveckla?
Utgångspunkten är naturligtvis ert brev till mig.
Mitt telefonnummer är xxxx-xxxxxx
** Svar 2007-07-07 16:21
Hej!
Vilket brev är det du hänvisar till och vad står det i detta brev?
Gäller din fråga vårt trådlösa bredband som går via 3G-nätet eller gäller den trådlöst surfaden på det vanliga bredbandet som går via telefonjacket?
Du är välkommen åter till oss med ditt personnummer och svar på ovanstående frågor för att vi ska kunna hjälpa dig.
Med vänlig hälsning
Charlotte Linna
Telia Kundservice
* Fråga 2007-07-08 16:28
Oj, jag som trodde ni hade koll på vad ni skickat till mig.
Brevet var ett stort runt vykort. Min fråga gäller såklart gratiserbjudandet att surfa på olika platser, men jag hittar inte hur man anmäler sig till det och det står heller inte hur mycket det kostar när gratisperioden är slut.
** Svar 2007-07-09 13:44
Hej!
Det är kostnadsfritt till och med 31 augusti 2007. Detta gäller för alla som surfar i Telias surfzoner, oavsett om man är Teliakund eller ej.
Telia har installerat trådlösa accesspunkter på en mängd telefonautomater, både inomhus och utomhus. När du startar din dator i en surzon får du upp en lista på tillgängliga trådlösa nätverk. I den listan väljer du “Telia”. Öppna sedan din webbläsare och följ anvisningarna på skärmen.
Sen när gratisperioden är över blir det som en vanlig taxa.
Med vänlig hälsning
Louise Johansson
Telia Kundservice
* Fråga 2007-07-10 10:11
Okay, nu vet jag hur man ansluter.
Men frågan kvarstår – hur mycket kostar det efter gratisperioden – dvs vad är det som ni i svaret benämner “vanlig taxa”.
** Svar 2007-07-11 11:51
Hej!
Vilken taxa det kostar när gratisperioden är över avgörs av vilken typ av Trådlöst Bredband du har.
Sett till privatabonnemang finns det två alternativ. Trådlöst Bredband Start eller Dygnet Runt. Start har en kostnad på 15 kr/MB när du surfar mellan 07-19 på vardagar. Men kvällstid och helger kostar det 0 kr/MB.
Dygnet runt så kan du surfa oavsett tid på dygnet, det är alltså 0 kr/MB dygnet runt som namnet antyder.
Med vänlig hälsning
Peter Wälimaa
Telia Kundservice
* Fråga 2007-07-11 12:17
Ok, jag förstår. Då verkar ju start vara helt onödigt eftersom det är helt gratis med alternativet “dygnet runt”.
Är det korrekt?
** Svar 2007-07-11 18:32
Hej!
Med Dygnet Runt har du en fast avgift på 199kr/månad och då får du surfa hur mycket du vill.
Med vänlig hälsning
Louise Johansson
Telia Kundservice
* Fråga 2007-07-11 23:43
Aha, det framgick inte av förra svaret.
Då vet jag.
Till slut återstår till slut bara den den sista frågan från mitt första brev 4 juli:
“Vilken hastighet kommer jag att kunna surfa med?”
** Svar 2007-07-12 14:18
Hej!
Hastigheten du får beror på hur hårt belastad basstationen är som du för tillfället kommunicerar med och hur långt bort från stationen du befinner dig. Det beror även på hur platsen ser ut geografiskt. Maximalt kan 3G ta emot 384 kilobit per sekund och skicka 64 kilobit per sekund. Det är alltså, som alla Telias bredbandstjänster, en “upp till-tjänst” och vi garanterar inte att du får ut den maximala hastigheten.
Upplever du att du får låg hastighet vid uppkoppling behöver vi uppgifter om var du befinner dig så att vi kan samla informationen och se om kapaciteten behöver byggas ut på just den platsen.
Med vänlig hälsning
Annica Enström
Telia Kundservice
* Fråga 2007-07-12 18:58
Menar ni alltså att telias gratis surfzoner är 3G, något de flesta datorer inte är föreberedda för.
Tack, men 3G behövs det inga surfzoner för, det har de flesta andra operatörer tillgängligt nästan överallt nuförtiden.
Klart lustigt alltså – ni erbjuder datorsurfning via 3G – det är bara att koppla upp sig, fast de flesta har nog inte 3G-kort och simkort för teliaanslutning i sina datorer.
Eller är det något jag missförstått i ert svar om hastigheterna?
_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/_/
Okay, Linda Nilsson, Charlotte Linna, Louise Johansson, Peter Wälimaa och Annica Enström, nu är det fler än jag som väntar på den spännande fortsättningen. Jag lovar att uppdatera detta inlägg efterhand som det inkommer fler svar från Telia. Till slut kanske den enkla ursprungsfrågan kan vara besvarad.
©Tomas Carlsson 2007-07-13 (sorry Telia, fredagen den 13:e)
Uppdaterat 2007-08-15
Nu är brevväxlingen över. En redig person grep in och redde ut begreppen.
Här kommer de sista omgångarna:
Svar 2007-07-13 13:11
Hej!
Nej det stämmer att det går via 3G nätet.
Maximalt kan 3G ta emot 384 kilobit per sekund och skicka 64 kilobit per sekund.
/Louise Johansson
Telia Kundservice
Fråga 2007-07-13 14:32
Vanligtvis med när man skriver trådlösa nätverk menar man inte mobiltelefoni via 3G som ni nu påstår att det är. Så här skriver ni i ett av svaren till mig:
“Telia har installerat trådlösa accesspunkter på en mängd telefonautomater, både inomhus och utomhus. När du startar din dator i en surzon får du upp en lista på tillgängliga trådlösa nätverk. I den listan väljer du “Telia”. Öppna sedan din webbläsare och följ anvisningarna på skärmen.”
Då är min fråga:
Exakt vad behövs för att lyckas med ovanstående instruktion?
Svar 2007-07-14 10:39
I startpaket ingår programvara för installation av Telia trådlöst bredband samt USB-modem och 3G SIM kort.
Marie Hedberg
Telia Kundservice
Fråga 2007-07-18 17:09
Hur får man startpaketet?
Svar 2007-07-19 14:06
Hej!
Det verkar som om det har varit mängder med missuppfattningar på vägen i denna mail korrespondens. Som det antyds i tidigare mail så är benämningen “trådlöst bredband” lite olika beroende på om man surfar via mobiltelefonnätet, antingen via sin mobiltelefon som modem eller via separat modem som kopplar upp sig via mobilnätet (dvs. 3g nätet) något som de flesta datorer med en usb port är förberedda för. Sedan finns det den andra varianten av “trådlöst bredband” som använder sig av markbundet bredband sådant som många numera har antingen via bredbandsuttag i sina lägenheter eller via telefonjacket. När det kommer till den senare varianten av “trådlöst bredband” har Telia installerat denna form i sina telefonautomater.
Startpaket för Telia Trådlöst Bredband som kommunicerar via 3g nätet kan man beställa antingen här via mail, eller via kundtjänst på 90200 eller direkt i en Teliabutik.
Anders Häll
Telia Kundservice
Fråga 2007-07-27 09:25
Är det alltså wlan via telefonkiosker som är erbjudandet som gick ut på det runda vykortet?
Svar 2007-07-27 15:27
Ja det stämmer.
Anders Häll
Telia Kundservice
Fråga 2007-07-30 00:20
Eftersom jag fått så många olika svar, och flera av dem har berört 3g istället för wlan så ber jag om en sammanfattning på mina ursprungliga frågor:
“Vad kostar det att surfa trådlöst efter att gratisperioden är över?
Vilken hastighet kommer jag att kunna surfa med?
Hur ansluter man sig? ”
Svar 2007-08-02 17:08
Surfzon har inte att göra med ditt fasta bredbandsabonnemang och huruvida du nyttjar den tjänsten trådlöst via wlan.Tjänsten är fristående och är gratis till och med 2007-08-31. Om det kommer att kosta framöver ber vi dig avvakta att se, då vi kommer att informera ytterligare framöver vad som gäller för tjäsnten efter detta datum. Du kan surfa med hastigheter upp till 11 Mbit/s.
Du kan läsa mer om hur du nyttjar tjänsten och var den finns på :
http://www.xtelia.se/privat/produkter_tjanster/…/…/s…/… (lång länk kortad)
Linda Nilsson
Telia Kundservice
© Tomas Carlsson 2007-08-15