Enligt artikeln i Dagens Nyheter om att Microsoft lägger bud på Yahoo kan det ske en sorts sammanslagning av företagen. Det känns lite som om Microsoft försöker tugga i sig det som växer runt den hage där Google lever frodigt och växer till en allt större guldkalv.
Det är såklart väldigt intressant om två så pass angelägna aktörer på webbmarknaden går samman för att bättre stå upp mot Googles framfart. Nu är det ju inte bara position och närvaro som bestämmer om det blir framgång. Det handlar även om hur tjänster hänger samman och vad mer nyttan kan vara för en användare av att vända sig till en leverantör.
Enligt min bedömning har varken Yahoo eller Microsoft riktigt varit inne på samma linje som Google i det avseendet. Det är mycket mera prål, blippande och annat störande på MicroYahoos sajter, som gör att det känns som mindre omtänksamma platser att vara på.
En sak som säkert många undrar över är vad som händer med Flickr vid en eventuell sammanslagning. Yahoo äger ju denna fototjänst, och det har varit okay för många att skaffa sig utrymme där, men många är avogt inställda till Microsoft och frågan är vad som då händer med Flickr. Trots att Flickr är betydligt bättre än Googles Picasaweb, kan just associationen till ett nytt företag få fler att söka sig över till Google även på den typen av tjänst.
© Tomas Carlsson 2008-02-01