Dagens Nyheter, dn.se, skriver idag om att restauranger ”Behåller priserna trots sänkt moms”.
Bakgrund: Restaurangerna har fått sänkt moms från 25 procent till 12 procent, för de maträtter de säljer.
En sådan sänkning, innebär med bibehåller nettopris, att utpriset minskar med drygt 10 procent.
Om en restaurang minskar momssatsen i sina kassaapparater ger det omedelbart utslag på utpriset. Om en dagens lunch ska kosta netto 66:70 kronor, blir det med den gamla momsen på 25 procent 80 kronor. Med 12 procents moms blir det istället. 74:70 kronor.
I själva verket har de restauranger som inte sänkt sina utpriser istället höjt nettopriset på sina rätter. Eftersom momsen är ett nollsummespel för företag innebär det att deras vinst ökar, vilket gynnar ägaren som då tjänar mera pengar. DN missade att skriva att priserna i själva verket höjts.
Regeringens syfte med sänkningen var att få ned priserna och genom ökad besöksfrekvens gynna sysselsättningen för ungdomar. För gemene man kan det te sig självklart att det för en restaurangägare kan förefalla lockande att istället öka sin vinst.
Ett annat problem som inträffar är därför att skattesänkningen inte gäller sprit, vin eller starköl. Därför måste de restauranger som erbjuder ”paketpris”, t ex, pizza+starköl 89 kronor, behålla den höga momsen på paketet. Men om de delar upp varorna var för sig, kan de sänka pizzapriset. Det blir svårt att hålla koll på vilka pizzor som ska säljas med 12 procents moms och vilka som ska ha 25 procents moms.
En anledning till att det kanske finns motstånd mot att sänka utpriset är alla pristavlor och menyer som redan är upptryckta. För restaurangägaren innebär det en betydande engångskostnad att sänka priset rakt över och ändra i allt sitt skylt- och tryckmaterial.
© Tomas Carlsson